Drobečková navigace

Úvod > Blog > Jak na on-line marketing v době koronaviru

Jak na on-line marketing v době koronaviru



Jak na on-line marketing v době koronaviru

 


Prakticky každé podnikatelské prostředí zasáhla současná koronavirová krize. Samozřejmě jsou mezi nimi i čestné výjimky, kterým nová situace pomohla a navýšila zisky, nicméně u drtivé většiny firem se projevila negativně. Jak se tedy rychle adaptovat, než se koronavirus přežene, kde rozpočty přiškrtit a kam naopak investovat? S tím vám poradíme v následujícím článku, kde se soustředíme primárně na podmínky malých a středních podniků.

Alfou a omegou je váš obor

Hned ze začátku si musíme střízlivě přiznat, že současná situace výrazně sníží rozpočty nezanedbatelné části firem a je ve hvězdách, jak dlouho zůstanou restriktivní opatření aktivní. Jedním z prvních rozpočtů, které podniky začínají revidovat v momentě, kdy jsou nutné škrty, je zcela logicky ten marketingový. Proč propagovat to, co nemůžete prodávat? Určitě ale zvažte, zda je moudré kampaně uzavřít zcela. U většiny firem takový krok nedává smysl, pokud nebyly dohnány k celkovému zastavení všech činností či výroby. Cesta uživatelem za nákupem nějakou dobu trvá a uživatelé nyní častěji sedí u počítačů a vyhledávají informace a nabídky všeho možného. Dotazy se sice v mnohých případech přesunuly z transakčního záměru do informačního, což ale neznamená, že nebudou připraveni nakoupit či poptat váš produkt.

Při vyhodnocování budgetu na internetovou propagaci postupujte pragmaticky a služby osekejte tak, aby vám i nadále přinášely co možná nejvíce peněz. K tomu vám pomůžou nedocenitelné nástroje webové analytiky (zejména Google Analytics). Podívejte se, jaké návštěvní kanály vám generují nejvíce konverzních návštěv, na jakých stránkách stránkách se nákupy uskutečňují a přes jaké dotazy k vám lidé chodí z vyhledávačů. Tato data by vám měla poskytnout dostatek základních informací, abyste věděli, jakým směrem peníze do propagace nyní investovat.

Jste závislý na prodeji v kamenných prodejnách a vládní opatření omezila váš prodej? Zvažte, zda se jednoduchým a finančně přijatelným způsobem nemůžete věnovat také prodeji on-line. Pokud jste naším klientem, připravili jsme si pro vás akci na modul e-shopu.

Zaměřte se na posílení akvizice

Direct e-mailing

Pokud máte vlastní databázi zákaznických kontaktů, určitě zvažte jejich přímé oslovení newsletterem či speciální nabídkou. E-mailing je z pohledu čísel nejefektivnější formou digitálního marketingu, kde můžete počítat s konverzním poměrem 1 až 10 %.

V obsahu sdělení buďte maximálně výstižní a pokud možno struční. Uživatelé s postupem času otevírají a čtou obchodní sdělení čím dál méně. Pokud toho máte na srdci hodně, vložte do e-mailu odkaz na stránku webu, kde uživateli nabídnete kompletní informace. Nezapomeňte tento odkaz označit UTM parametry, abyste pohyb uživatele na vašem webu mohli dále sledovat a vyhodnocovat. Můžete si ho tímto způsobem také zařadit na seznam publik pro remarketing pro opakování reklamních sdělení.

Pokud možno, nabídněte speciální akci či slevu. Řada firem nyní volí prodej voucherů a dárkových poukazů, aby si pro krizové období zajistili pozitivní cashflow. Zvažte tedy prodej produktů, které klienti budou moci využít později. V tomto vám pomůže jednoduchý e-shop.

Pro e-mailing existuje celá řada nástrojů, které oplývají pokročilými funkcemi. Rozesílku můžete nechat na svém marketingovém specialistovi či agentuře, nebo ji můžete zvládnout svépomocí např. díky nejpoužívanějším nástrojům, jako jsou MailChimp či SmartEmailing.

Dávejte pozor na GDPR. Od všech příjemců reklamní rozesílky musíte mít platný souhlas se zasíláním obchodních sdělení!

Vybrané formy PPC reklamy

Pay Per Click reklamy tvoří jeden ze základních stavebních kamenů většiny strategií internetového marketingu. Inzerentům nabízí velmi dobrou kontrolou nad investicí do reklamy a inzerce je velmi flexibilní. To v současné chvíli představuje vysokou přidanou hodnotu důkladné kontroly utracených prostředků. 

Reklamy ve vyhledávání (vyhledávací síťě)

PPC reklamy v internetovém vyhledávání tvoří naprostý základ výkonnostního marketingu. V portfoliu on-line marketingových strategií zpravidla patří mezi ta reklamní sdělení, která si připisují nejvíce konverzí (nákupů). Kampaně ve vyhledávání fungují nejčastěji na vašem výběru klíčových slov a témat, na která chcete být vidět. Proto se zamyslete, jak klíčová slova co nejvíce konkretizovat. K tomu vám dopomůžou mimo jiné nastavení shod klíčových slov a pravidelná kontrola vyhledávacích dotazů, díky které budete schopni efektivně přidávat do kampaní tzv. vylučující slova.

Remarketing / Retargeting (obsahové sítě)

Jedinou formou reklamy v obsahové síti, kterou v případě ekonomického propadu vašeho podnikání doporučujeme, je remarketing. Jde o formu bannerové reklamy zaměřené na uživatele, kteří již váš web navštívili. Na rozdíl od obecné kampani v obsahové síti mají remarketingové kampaně zpravidla vyšší konverzní výkon při nižších cenách. V případě, že na webu provozujete také e-shop, využijte možnosti dynamického remarketingu, kdy uživatele v reklamních inzerátech zobrazujete rovnou produkty, které si na vašem webu prohlížel.

Doporučení pro přizpůsobení inzerce vydal také Google. Přečíst si je můžete v tomto článku nápovědy.

Nastartujte SEO pro období po koronaviru

Pokud jste již provedli všechny operativní kroky k minimalizaci měsíčních výdajů v době omezení činnosti a nastavili procesy do úsporného režimu, je čas přemýšlet o době po koronaviru. Jak můžete svoje podnikání opět co nejrychleji nastartovat a předehnat konkurenční firmy, až se situace uklidní? Přemýšlejte strategicky, můžete si také zpracovat marketingový plán.

Z pohledu on-line marketingu je nyní ideální čas zapřemýšlet o optimalizaci pro vyhledávače. Připravovali jste se už několik měsíců (či dokonce let) na aktualizaci svého webu z pohledu grafiky a obsahu a chtěli jste se vrhnout do optimalizace, na níž vám nikdy nezbyl čas? Nyní je ideální doba. Optimalizace pro vyhledávače (SEO) s sebou totiž nese řadu časově náročných kroků, které je potřeba provést ještě před samotným přepracováním webu.

Prvním krokem, který byste měli podniknout, je analýza současného trhu a stavu, v jakém se vaše stránky nachází. Zahloubejte se do čísel analytických systémů a zjistěte, jak se uživatelé na vašem webu chovají. Zpracujte analýzu klíčových slov a zjistěte, co vaše cílové skupiny na internetu hledají a mohly by najít právě u vás. Zkrátka, zpracujte komplexní SEO analýzu, která vám určí směr, jakým se následně ubírat při tvorbě obsahu, odkazů, rozšiřování webu či přidáváním nových funkcí.

 

Revidujte pravidelné marketingové služby

Často se u našich klientů setkáváme se situacemi, kdy přesně neví, za co komu platí, a jen tuší, co jim jaká služba přináší. Pokud také tápete, kde všude jste si předplatili katalogové zápisy nebo denní zobrazení na vybraném portálu, dejte se do důkladné revize. Doporučujeme pro revizi výkonnosti jednotlivých nástrojů využívat vlastní měření Google Analytics či jiného analytického systému. Nespoléhejte se jen na čísla, které vám předkládá firma, které za službu platíte. Metodika sběru dat se může výrazně lišit a efektivitu navenek zkreslit. Často tímto způsobem můžete ušetřit nemalé finanční částky.

 

Upravte firemní zápisy dle aktuální situace

Zkontrolujte informace ve službách Google My Business, Firmy.cz, Najisto.cz či dalších a přizpůsobte je současnému stavu. Upravte zejména otevírací dobu a kontaktní údaje, které se mohly díky restrikcím změnit. Komplexní a jednotné informace v zápisech představují mj. faktor pro ranking webu ze strany vyhledávačů.